woensdag 18 juni 2008

Legendarische zin

Ik (Marc) wil toch even een woordje uitleg geven bij de zin die Rudi omschreven heeft. Het gaat namelijk om de zin "hubste nog gèt krach".
Voor diegene die geen maaslands verstaan, zal ik deze zin even heel professioneel vertalen.
De vertaling: heb je nog wat kracht.

Awel, hoe is dit nu ontstaan? Op zondag 8 juni waren we aan het knallen (met onze Cubes) op de Mechelse heide. De GPS was ingeladen met een route die iemand anders daar al had gereden.
Toen deze rit erop zat, hadden we besloten om gewoon nog wat rond te rijden in dit toch wel mooi gebied. De GPS weer aangezet om de route op te nemen, om daarna via de computer aan te passen en zelf een mooie route te maken om op het internet te gooien.
Nu, wij komen hier regelmatig en kennen het gebied redelijk goed. Juist Rudi herkent zich niet altijd terug in de bos. Als ik hem dan zeg "hi-j zien vèr al ins gewèès", dan zegt hij altijd "dat zou kènne, dat liek hi-j allemoal opein". Dus ben ik op kop gaan rijden en Rudi had zich in het wiel gezet (amai, een professionele term, goe bezig).
Eerst een beklimming gedaan die we uit onze broekzak kennen, dan een stukje vlak om dan een single-track te nemen die constant op en af gaat (lichtjes, maar ge moet toch trappen hé).
Ik wist dat daar in de buurt een heel steile afdaling en daarna een heel steile beklimming lag. En als ik zeg "steil", dan bedoel ik ook steil. En met in het achterhoofd de gedachte dat klimmen niet echt de favoriete bezigheid is van de Ruud.....
Dus ik zeg tegen Rudi: "Rudi, hubste nog gèt krach?"
En Rudi antwoordt heel fris: "Joa joa".
Wij dus die steile afdaling genomen. Ondertussen vraag ik aan Rudi: "Weet ge waar we zitten?"
Waarop Rudi nog frisser antwoordt: "Nee".
Dan een stukje vlak en daarna het steilste stuk van heel de Mechelse heide, denk ik.
De juiste versnelling genomen en dan maar trappen. Toen ik boven was, heb ik een paar seconden op Rudi moeten wachten (een stuk of 8). En het eerste wat er uit Rudi zijne mond kwam toen hij bij boven kwam was: "Miljaar, nu weet ik waarom gij vroeg als ik nog wat kracht had".
Dus als ik voortaan weer eens deze nu al legendarische zin uitspreek, weet Rudi al hoelaat het is.

Nog even een tip: Wil je deze zin ook gebruiken, moet je wel zeker zijn dat je nog adem hebt en dat je nog genoeg 'krach' hebt in de benen. Anders maakt ge u ferm belachelijk.

1 reacties:

Anoniem zei

volgens mij waren het maar 7 seconden :-)